Jumaat, 16 Oktober 2009

GAJI... OH ... GAJI....

Gaji adalah bermaksud upah yang perlu dibayar oleh pihak majikan kepada pekerjanya seperti yang telah dipersetujui oleh kedua-dua pihak iaitu majikan dan pekerja. Gaji mungkin dibayar segera iaitu selepas kerja dilakukan. Pembayaran gaji seperti ini biasanya untuk buruh kontrak ataupun buruh kasar. Kebanyakkan gaji yang dibayar oleh pihak kerajaan mahupun swasta adalah sebulan sekali. Begitulah pengertian gaji mengikut pemahaman aku.

Di sini aku ada cerita tentang pemasalahan gaji. Di tempat kawan aku bekerja, Majikannya telah gagal untuk membayar gaji kepada pekerjanya pada tarikh yang telah ditetapkan iaitu sebelum 8 haribulan pada setiap bulan. Dengar cerita syarikat itu ada masalah kewangan yang teruk, hutang menimbung-menimbung. kesian..... kawan aku tu. Aku harap kawan aku tu dapat bersabar dan mampu menghadapinya dengan tenang. Hidup mesti di teruskan, perjuangan belum selesai, biarpun pahit, kelat ataupun payau namun ianya tetap kena telan jua. Rancang perbelanjaan iaitu berjimat-cermat dan belanja pada yang perlu dan mengikut keutamaan. Aku respeklah dengan kawan aku tu, kerana dia masih lagi setia... setia dan sedia untuk bekerja. Aku jua kesian dengan kawan aku tu... setiap hari dia kena bambu @ bebel dengan isteri dia, mujurlah tidak berlaku perang dunia sebab dia buat pekak aje apabila kena bebel, yang pentingnya dapat duit untuk terus bekerja sementara mendapat gaji. Disebabkan gajinya dibayar lambat, pembayaran  kereta, hutang bank terpaksalah ditangguhkan sennggalah dapat gaji. Orang bank dah telefon dia, tanya pasal pembayaran. Kesian...kawan aku tu.. dah naik pening kepala dia. Fikirannya bercelaru, memikirkan bila nak gaji? macamana nak bayar hutang...? tapi nasib baiklah kawan aku tak pinjam duit dengan ceti @ along... kalau tak....

BERsambung....

1 ulasan: